Dnes je před námi první velký přesun v rámci Japonska z Tokia do Osaky a poprvé v životě tak pojedeme
slavným shinkanzenem. Předtím nás ale čeká challange dostat se na Tokyo
station, zajistit rezervaci na vlak a vůbec poprvé využít JapanRail pas.
Všechny potřebné informace jsme si sice zajistili předem, ale kdo ví. Hlavní velkou neznámou je pro nás kam dáme kufry. Žádný bloger kterého jsme před
cestou četli, se o tom nezmiňuje, ale na různých stránkách se dají nalézt
zkazky, že japonské vlaky nemají příliš velký prostor pro uložení kufru a
dokonce jsem našla i doporučení použít na převoz kufru specializovanou firmu,
která vám kufry dopraví do místa určení. Představa, že už riskuji, jestli mi
letecká společnost dodá kufr a teď k tomu přidám další riziko, jestli mi ho
někdo dodá v rámci Japonska, se nám moc nelíbí a tak jsme se rozhodli to vyřešit
jednoduše, a tedy tak že jsme to neřešili. Ono to nějak dopadne.
Slečna na letišti nám
kladla na srdce, že při prvním použití musí pracovník ve vlakové stanici na
okraj pasu dát speciální razítko, ale který pracovník a kde ho máme najít, bůh
suď.
Vydáváme se s našimi
doklady hrdinně směrem k přepážce JR s touhou získat pro začátek alespoň
rezervace místa, které mají vlastníci tohoto pasu zdarma. Bohužel online to
zařídit nelze, pouze osobně po předložení JR pasu. V jeho podmínkách je
klauzule, že mohou žádat ukázaní pasu, ke kterému je JR pas vystaven, ale za celou
dobu to po nás nikdo nechtěl.
Přistupuji k přepážce a vysvětluji chlapci za ní, že potřebuji rezervaci na dvě místa ve vlaku do Osaky.
Trasu jsem raději dopředu vyhledala v naší aplikaci JapanTravel a když mu ji ukazuji v mobilu, tak se mu evidentně uleví, že se mě nemusí ptát jaký
vlak a v kolik. Vesele chvíli datluje a pak se zeptá, jestli na zítra, čímž
právě vyřešil moji hlavní záhadu rezervací, kterou jsem se snažila dohledat již
delší dobu před cestou, a tedy, jestli je možné vytvořit rezervaci předem nebo
jen na aktuální den.
Po vzájemné komunikaci
že ne zítra, ale dnes vytahuje obrovskou tlustou knihu a na plánku vlaku mi
nabízí místa. Popravdě ani nevím, jaké jsou volné, protože je zaštěbetal tak
rychle, že jsem je nestihla ani postřehnou a na mou otázku jestli by mi to
zopakoval, reaguje “takže C a D” a já mu neodporuji, hlavně že mi vydá
rezervaci. Zároveň vyřeší další záhadu kde najít tu osobu, co mi potvrdí
platnost JR pasu. Jedním razítkem potvrdí platnost, dalším že jsme provedli
rezervaci. Vrací mi JR pasy a s nimi malé zelené kartičky s popisem rezervace.
Tak teď jen co s těmi kufry.
Procházíme vedle
turniketů místem, kde stojí další zaměstnanec japonských drah a ukazujeme naše JR
pasy. V tom množství turistů, které ho míjejí, si podle mě vůbec nemá šanci
ověřit, že je platný, pouze z dálky koukne, lehce se
ukloní a pokyne rukou, ať nezdržujeme frontu a pokračujeme dál do stanice.
Protože odjíždíme, až za
dvacet minut máme možnost pozorovat systém japonského úklidu vlaku, který právě dorazil do stanice. Zatímco ti co právě dorazili vystupují, hlavní velitel uklízecí čety všechny zdraví a celá skupinka se každému vystupujícímu ukloní.
Do každého vagónů
nastoupí cca pět lidí, vyklidí veškeré odpadky, vyluxují, protože vlak se vrací
směrem, odkud přijel, tak otočí sedačky, aby všichni jeli ve směru jízdy,
látkové podhlavníky vymění za nové a vše očistí utěrkou s desinfekcí.
Stojíme venku před
vlakem a čekáme, až skončí, přičemž uvažujeme, jestli po této zkušenosti ještě
vůbec dokážeme jet s českými drahami. Jistě japonská doprava je drahá, ale na
druhou stranu dostanete perfektní servis. U lokálních vlaků sice nevidíte
čistící četu, ale to nemění nic na tom, že i vlak, který vnitřním designem vypadá jako ze sedmdesátých let, budí dojmem, že právě vyjel z výrobní linky.
Naše fronta se pomalu
zvětšuje o další zahraniční turisty a jejich kufry a my stále doufáme, že je ty
svoje někam uložíme.
Uklízecí četa opouští
vlak a opět si stoupá před dveře, hlavní vedoucí nás vítá a zbytek personálu se
nám uklání jako těm, kteří před pár minutami vystoupili.
Procházíme do vlaku a
zjišťujeme, že prostor pro kufry je opravdu miniaturní, ale před každým sedadlem
je tolik místa, že by se tam dalo tančit. A to jedeme nejnižší třídou, legendy
vyprávějí, že v zelené třídě je místa ještě více.
Sedáme si na naše místa,
dáváme před sebe kufry a ještě máme místa na nohy asi jako v Čechách. Kdyby vás
napadlo dát kufr do uličky, tak to nedělejte, v Japonsku je to považováno za
velmi neslušné, něco jako smrkání na ulici.
Trasa do Shinosaky, kde
se nachází vlakové nádraží pro shinkanzeny do Osaky, je dlouhá okolo pětiset
kilometrů a včetně několika zastávek ji vlak zvládne za necelé tři hodiny.
Přestože se jedná o vysokorychlostní dopravu, prakticky vůbec necítíme, že se hýbeme.
Tamtamy uvádějí, že pokud si sednete na pravou stranu vlaku, tak byste měli mít
šanci vidět Mount Fuji, jiné tamtamy však dodávají, že většinu roku je zahalená
mraky a kdo ji chce spatřit jako na obrázcích, musí mít hodně velké štěstí,
které my nemáme a tedy ať se snažíme sebevíc, horu neuvidíme.
Projíždíme střídavě městy
a malými vesničkami kde už se již chystají políčka pro pěstování rýže a občas
zahlédneme i zdejší fantastické hovězí dokud ještě běhá po louce.
Na stanici Kyoto
vystupuje většina turistů a nás co jedou o jednu zastávku dále je poskrovnu.
Původní plán zněl, že v Kyotu také budeme bydlet, ale protože je to původní
císařské město, které navíc za druhé světové nebylo zničeno, jsou ceny
ubytování v jeho zdech asi tak dvakrát tak vysoké jak v centru Tokia, a protože máme volný pohyb po japonské dráze a Osaka je od Kyota cca 30 minut cesty
lokálkou a 15 minut shinkanzenem padlo rozhodnutí bydlet v Osace a do Kyota
dojíždět.
Vystupujeme tedy až na Shinosaka
a zjišťujeme, jestli nám zde opravdu bude fungovat Suica z Tokia. Veškeré informace na
internetu a i okolních zdech tvrdí, že tomu tak je. V praxi brána pro průchod
na metro kartu zamítá. Naštěstí hned vedle se nachází informační stánek osackého metra,
kde se slečny ptám, jestli lze Suicu použít. Prý ano a že to bez problémů půjde.
Vysvětluji ji tedy, že nám to nejde. Podle pohotové reakce soudím, že
nejsme první, kdo mají tento problém a pravděpodobně nebudeme ani poslední.
Podle všeho jsme se
někde v Tokiu zapomněli odhlásit z japonské sítě a karta neví co naúčtovat,
když je to tak daleko. Vyřešit to nemůže, musíme si dojít do kanceláře JR kde
mi pomohou.
Trošku je nám záhadou
jak jsme se mohli neodhlásit, když do dalšího prostoru vás terminály bez
odhlášení prostě nepustí, ale jdeme to řešit s nadějí, že tohle je
poslední problém co nás v Osace ten den čeká.
Slečna v JR podle mě
nerozumí anglicky. Sice kývá, ale podle všeho vůbec netuší, co po ní chci a
jaký mám problém. Když ji podávám naše dvě Suicy evidentně se jí uleví, protože
systém jí snad poví s čím mám problém. Chvíli kouká na jednu a poté i na druhou
kartu, lehce kývne a na pět minut beze slova mizí v kanceláři. Stojím, čekám a
doufám, že se ještě někdy vrátí. Kupodivu vrátila a podává mi zpátky naše karty
bez jediného vysvětlení. Zkouším tedy alespoň mezinárodní Is it ok? A odpovědí
je mi "yes". Tak uvidíme. Klesáme zpátky k metru a zkoušíme kartu, která bez
problémů zafunguje. Snad je tohle opravdu náš poslední problém.
Není. Přijíždíme na
hotel a já zjišťuji, že jsem omylem rezervovala kuřácký pokoj a nekuřácké hotel
aktuálně nemá. Holt co se dá dělat, dějí se i horší věci. Při platbě pokoje
nicméně nastává nový problém. Přestože na Bookingu tvrdí že berou MasterCard i Visu realita je jiná. Zkoušíme obě naše MasterCard od různých bank obě již v
Japonsku odzkoušené a ani jednu to nebere, naší záchranou je nakonec Visa,
kterou jsem vybojovala potem a krví, než mi založili účet u České spořitelny,
nicméně teď vím, že ten boj nebyl marný. Dostáváme poukazy na snídaně a jdeme
najít náš pokoj.
To že kuřácké patro
smrdí po cigaretách chápu, ale to že pokoj páchne jak čtvrtá cenová moc ne.
Zkoušíme vyvětrat, když tu na nás vypadne okno, mechanismus je ulomený, tedy
okno ve zdi drží jen, když je zavřené, a to ne zrovna přesvědčivým způsobem.
Zdi jsou špinavé a na závěs u okna by se bál sáhnout i otrlejší člověk. Uvažuji,
že půjdu pokoj reklamovat, ale při cestě sem jsme viděli otevřené ostatní
pokoje, které se zatím uklízeli, a nikde to není lepší. Nemám sílu to řešit,
prostě to přežijeme a dosedám na židli, která má kratší jednu nohu. Alespoň že
lůžkoviny jsou čisté.
Zápach řešíme nejlépe,
jak to v dané situaci jde, v 7eleven koupíme za 40 korun pohlcovač cigaretového
kouře, který by měl vydržet tak tři měsíce. Nemáte zač, budoucí návštěvníci
pokoje.
Vracíme se do naší
pekelné díry a čistě náhodou zjišťuji, že nám hotel dal málo poukázek na snídani. Tedy opět dolů, kde si to evidentně šikovnější slečna zkontroluje,
dodá chybějící kusy a zjistí, že na části z těch co už jsme měli, chybí razítko,
které signalizuje, že je poukázka platná. Prostě radost v tomto hotelu bydlet
od prvního okamžiku.
Jsme úplně vyčerpaní a
padáme do postele, kde sníme naše nudle koupené v combini. Pomalu sbíráme síly a chystáme se na večerní výlet, podívat se na osvětlený Osaka castle, protože
další dny budeme večer nejspíš opět plně vyšťavení.
Procházíme osvětlenými
ulicemi kolem osacké televize, kde vjezd do garáží hlídá pán, stojící na ulici
a kontrolující, že nevběhneme pod kola vyjíždějícímu autu. Když ho míjíme, s
úklonou nás pozdraví. Příjemný národ tihle Japonci.
Pomalu obcházíme hrad a kocháme
se osvětlenými budovami, když si všimněme, že z hlavní brány vedoucí k hradu
vycházejí lidé. Podle internetu by měl být hrad aktuálně zavřený, tedy je tato
situace při nejmenším zvláštní. Vydáváme se to prozkoumat, maximálně nás někdo
vykáže. Míjíme místní stráž, která se nám ukloní, ale nic neříká. Asi smíme dovnitř.
Před vchodem do zahrad visí plakát, který oznamuje, že v období květu sakur
jsou nasvíceny a za 300 jenu můžete do zahrad kochat se iluminacemi. Sakury
sice už nekvetou, ale šance nafotit Osaka castle v noci když
to nejspíše běžně nejde je něco, co se neodmítá.
Kupujeme vstup a
procházíme parkem osvětleným růžovými lampiony s vyobrazením sakur. V parku se
kromě jedné rodiny s dětmi už vyskytují jen dvě skupinky místních puberťáků,
kteří zde kempuji, a baví se.
Uprostřed Osaky prostě
existuje kousek klidného ráje. Jakoby se nám město snažilo omluvit, že nás
zatím nepřivítalo moc dobře.
Po hodině pomalu
odcházíme a už nás ani nepřekvapí, když nám strážný poděkuje a ukloní
se.
Míříme do hotelu znovu kolem televize, kde se na nás pán opět usměje a s úklonou nás pozdraví. Člověk
si na to zvyká hrozně rychle. V počátku vám to přijde až moc na sílu ale po pár
dnech zjistíte, že oni to nedělají z povinnosti, dělají to, protože takoví
prostě jsou.
Komentáře
Okomentovat