Je okolo šesté hodiny večerní a my kroužíme okolo hlavního nádraží v Praze,
odkud vyráží náš autobus za dobrodružstvím. Podle předem označeným kufrům,
přesně dle požadavků Costy, se dají účastníci velice jednoduše rozeznat už
přímo na parkovišti. Podle všeho se dělíme rovným dílem na Čechy a Slováky,
mezi kterými pobíhá zmatený mužík, který občasně někomu podává ruku. Zjevně jde o
průvodce, ale těžko říci, protože nám se vyhýbá obloukem, asi na něj vypadáme
jako příliš divoké turistiky.
Dle propozic PT Tours by se doprava do italské Savony měla odehrát "luxusním
autobusem s toaletou a občerstvení", dle reality se odehrává malým tranzitem.
Podle všeho nás jede pouze 22, ale další by měli nastoupit v Plzni. Většina z
nás tak ve skrytu duše tajně doufá, že se jedná pouze o krátkodobou dopravu do
Plzně, kde čeká větší autobus.
Naše naděje se však nenaplňují a v Plzni nastupují pouze dva další lidé, a tak
nás čeká minimálně třinácti hodinová cesta autobusem bez možnosti sklopit si
sedačky či mít prostor na nohy, protože v této dodávce jsme všichni namačkáni
na sedadlo před námi. A protože má Bůh, osud (nebo jakákoliv jiná vyšší bytost,
na kterou věříte) smysl pro humor a rozhodl se, že mé mamince prostě vysvětlí,
že letadlo je kámoš, sedíme úplně vzadu na tzv. čtyřce, bez možnosti pořádně
ovládat ledovou klimatizaci, bez okénka a bez prostoru kam si uložit příruční
zavazadlo, protože pod námi jsou kola a hlavu máme těsně u stropu.

Aby bylo nezapomenutelnému zážitku učiněno za dost, máme pocit, že se
ocitáme v druhém díle účastníků zájezdu. Už jsem za roky cestování zažila
hodně, včetně slovenského páru, který byl schopný se doslova čtyři hodiny hádat
o jeden kešu oříšek, ale kam se to hrabou na naše současné kolegyně v autobuse.
Babička, její dcera a její syn, kteří na počátku vypadali relativně slušně, mi
dokazují, že jako technický typ, opravdu nedokáži odhadnout lidskou povahu, ale
na mou obranu, i moje mamka dělající v HR vypadá dosti v šoku. Na první
benzínce skupinka nakupuje láhev s vínem a klopí ji do sebe asi do jedné ráno.
Tedy do sebe… jednu chvíli do sebe, v druhé chvíli na nohy mé mamky, bez
jakékoliv omluvy či snahy se opakování této situace v následujících minutách
vyhnout.
Aby zábavy nebylo málo, jedna postarší účastnice nechává na německé benzínce
při platbě WC svoji platební kartu. Zjišťuje to, ovšem až po šesti hodinách,
tedy nejprve probíhá pátrací detektivní akce, jestli někde nevypadla v autobuse
následovaná akci, jestli někdo neví, kde jsme to vlastně stavěli, protože řidiči
to prý netuší. Kdybychom za sebou neměli již tolik hodin v pekle, asi by
toto absurdní divadlo přišlo člověku k smíchu.
Detektivní příběh nakonec končí šťastně, karta se v Německu opravdu nalézá a řidiči,
kteří nás povezou zpátky se pro ni zastaví cestou do Savony.

Jediné pozitivum je, že ve městě aktuálně probíhá Costa festival spojený se
70letým výročím od založení této lodní společnosti, a tedy se městem toulají
artisté, zpěváci a překvapivě i spousta čistých mobilních záchodů, což
cestovatele ve městě vždy pozitivně překvapí.
Je neuvěřitelné vedro a po celonoční cestě nemáme na toulání se po všech
památek Janova náladu. Kličkujeme úzkými uličkami, abychom se vyhnuly davům, a
objevujeme to pravé skryté kouzlo Janova, typické vyvěšené prádlo a maličké
obchůdky prodávající místní pochutiny. Bohužel na lodi je velmi striktní
nařízení, že si sebou nemůžete přivést žádné jídlo ani pití, tedy pokud je
nějak pokoutně nepropašujete. Kufry údajně procházejí namátkovou kontrolou,
příruční zavazadla se rentgenují všechna.
Po několika minutách v klidných bočních uličkách se opět ocitáme na špinavém
a zrovna nevonícím nábřeží. Všude se válejí odpadky a hlavní třída voní močí,
tohle rozhodně nepřipomíná ani vzdáleně mě romantické představy o Janovu.
Sedáme si do stínu palmy, koukáme na přístav a kontinuálně odmítáme všechny
prodejce náramků. Už se nám nikam nechce, jsme unavené, špinavé, je pekelné
vedro a máme toho dost. Když po několika desítkách minut konečně přijíždí náš
tranzit, nadšeně do něj skáčeme navzdory všem výtkám, které k němu chováme
a vydáváme se na cestu k přístavu.
U budovy terminálu, který delší dobu hledáme, odevzdáváme kufry komusi, kdo
tvrdí, že je zaměstnanec lodní společnosti a po pár zmatených chvílích od
obsluhy kufru získáváme pořadové číslo na odbavení. Podle všeho je Savona
považována za domovský přístav této společnosti a dle toho vypadá i její
terminál, než dojdeme na řadu, uplyne sice dlouhá doba, ale vlastně nám tu nic
nechybí. Pro vstup na palubu předkládáme pasy, vyplněné dokumenty že nejsme
infekční a příruční zavazadlo společně s námi projde rentgenem. Pak už jen
dlouhá cesta skrze skleněný tubus a ocitáme se na třetí palubě naší lodi Costy
Diadémy.
První dojem je velmi intenzivní, každý člen personálu, kterého potkáváme, nás
vítá a vstupní hala září všemi barvami. Tohle není zrovna prostor, který by
mě oslovoval, natož těšil, spíše mě to děsí. Jsme na lodi pro pět tisíc lidí,
netušíme, kde máme kufry a ani Costa karty, které slouží jak k přístupu do
kajuty, tak k placení všeho na lodi. Jediné co nám zbývá, je plout s davem a
doufat, že se v naší kajutě samo od sebe vyskytne vše, co tam má být.

Před samotným cvičením se nám ale přijde představit nás osobní stevard, a od
první minuty víme, že si budeme rozumět, protože má evidentně asijské rysy, což
jsou většinou fajn pohodoví lidé a do toho se jmenuje Crispin a kdo by mohl mít
nerad Kryšpína. Celou dobu se usmívá jak sluníčko a ptá se, kdy bychom chtěly,
aby uklízel kajutu a jestli stačí jednou či je potřeba ráno i večer. Popravdě
si neumím představit, co bychom tam musely dělat, aby byl potřeba úklid dvakrát
denně, nám by asi stačil i jednou za týden.

Po úvodním setkání nám nezbývá nic jiného než se zúčastnit se svými záchrannými vestami cvičení. Naštěstí únikový východ se nachází hned před našimi dveřmi, dál už je to ale složitější. Procházíme vnitřními chodbami a několika dveřmi a dost silně pochybujeme, že v případě nouze tu cestu najdeme znovu. Vnitřek lodi je čistě bílý a komplet kovový, žádné přezdobené stěny, ledkové pásy a blikající žárovky. Je to jako vstup do jiného světa, pohled do vnitřních ozubených koleček tohoto obrovského zábavního stroje.
Hned po cvičení si nabíjíme kartu hotovostí, z které se budou platit služby,
a pak směřujeme na horní palubu, abychom poprvé v životě viděly odplouvat
hotelový komplex z přístavu, zatímco stojíme na jeho palubě.
Na cestu nás vyprovází hudba a křik racku, kteří doufají, že jim někdo z
otevřeného bufetu hodí kousek pečiva. Savona pomalu mizí v dáli a křik ptáku
utichá. Jsme poprvé na širém moři v obrovském kovovém zábavním parku. Bůh suď,
co nás tu čeká.
Jediné co víme s jistotou je, že poslední co dnes ještě zvládáme
udělat, je doplazit se na servírovanou večeři, která probíhá hned vedle místa,
kde jsme do lodi vstoupily, protože bojovat v bufetu prostě nemáme sílu.
Jsme usazeny k našemu stolu a jelikož jsme tu první, máme právo výběru židle,
čehož náležitě využíváme a kotvíme přímo u obrovského skla s výhledem na
hladinu.
Naše skupina má celkem asi 4 stoly a ve chvíli, kdy se přiblíží naše ovíněné
společnice, modlíme se, aby šly jinam. Vypadá to, že štěstěna nám začíná přát,
jistě za to může kouzelný vliv našeho Kryšpína a dámy usedají ke stolu za námi.
Nakonec k našemu šestimístnému stolu dorazí jen jeden postarší pár, s nimiž
společně začneme bojovat s překladem italského kreativního menu v angličtině.
Popravdě ani nevíme, co jsme si objednaly a už se vidíme v posteli, průzkum
lodi bude muset počkat do zítra, kdy budeme kotvit v Marseilles.
Wow, to bylo teda dobrodružství 😊Těším se na dalši zážitky😊
OdpovědětVymazat